Piet!

Ik ga iets zeggen wat je tegenwoordig blijkbaar niet mag zeggen. Mogelijk verlies ik zelfs vrienden op Facebook, Google+ en Twitter; nou dan moet dat maar.
Hier komt het, hou je vast! Bijna…


Ik heb een hekel aan Zwarte Piet!


Zo, dat is eruit.
Ik zie nu al allemaal berichten voorbij komen over die geweldige traditie die Zwarte Piet wel niet is en dat we zo’n oude traditie vast moeten houden. En dat we boos moeten worden op mensen die Piet niet meer perse zwart willen maken maar eventueel een andere kleur willen geven.


Tradities blijven alleen leven als je ze nu en dan aanpast aan de tegenwoordige tijd!
Als kind vond ik Zwarte Piet al een gruwel. Toen was het een tikkeltje erger dan nu. Zwarte Piet kwam binnen met rammelende kettingen en een roe, hij sprak in een soort nep-allochtoons. 
De acteurs van toen hebben waarschijnlijk enorme pret gehad bij het zien van de spanning en soms pure angst bij de kinderen...
De traditie is dus al een beetje aangepast, laten we het nog iets aanpassen en andere kleuren toelaten. Of hem zelfs helemaal niet schminken, dat is nog beter.
Tegelijk helpen we dan onze buren die Zwarte Piet racisme vinden en maken we er weer een echt Kinderfeest van waar iedereen aan mee kan doen. Want wat is daar nu tegen?

Populaire posts van deze blog

Kamp Westerbork Wandeltocht